Ondersteuning bij klinisch onderzoek
IKNL faciliteert in alle Nederlandse ziekenhuizen oncologische studies met kennis, ervaring, gekwalificeerd personeel en de juiste ICT-systemen. Dat doen we met een uniek landelijk netwerk van datamanagement en in toenemende mate met inzet van de NKR en technologische ontwikkelingen.
Ben u onderzoeker of medisch specialist en wilt u onze ondersteuning bij de opzet en uitvoer van uw onderzoek inschakelen? Neem contact op en we bespreken de mogelijkheden. Ter ondersteuning van een subsidieaanvraag stellen we een offerte of kostenbenadering op volledig afgestemd op wat u wel en niet wilt uitbesteden.
Waarom IKNL?
IKNL biedt professionele en onafhankelijke ondersteuning bij klinische studies. Met ons landelijke netwerk leveren we een onmiskenbare bijdrage aan tientallen trials met impact voor patiënten. Het primaire doel van de klinische trials die IKNL ondersteunt is om nieuwe kennis te vergaren die bijdraagt aan het verbeteren van de diagnose, behandeling en de zorg voor de patiënt of het verbeteren van de kwaliteit van leven van de patiënt en het reduceren van onnodige zorg. Deze kennis wordt vervolgens verwekt in de richtlijnen voor behandeling.
Onze monitors, projectmanagers, centraal en lokaal datamanagers zijn BROK- en/of GCP-gecertificeerd. Ook zijn al onze datamanagers geregistreerd in het kwaliteitsregister van de Nederlandse Vereniging van Oncologie Datamanagers (NVvOD).
Projectmanagement | Centraal datamanagement | Lokaal datamanagement | Monitoring | Kwaliteit van leven vragenlijsten | Kosten | Aanvraag
Wat kunt u aan ons uitbesteden?
IKNL kan u tijdens alle fasen van uw studie ondersteunen:
Voorbereidingsfase
- adviseren over de haalbaarheid van de studie,
- ondersteuning bij verkrijgen lokale haalbaarheid, aan de hand van de Verklaring Geschiktheid Onderzoeksinstelling (VGO) indien van toepassing,
- adviseren en ondersteunen bij ontwikkeling studieprotocol en andere essentiële documenten,
- vertalen studieprotocol naar elektronisch Case Report Form (eCRF) en ontwerpen database,
- inrichten van registratie en/of randomisatieprogramma,
- begeleiden van indiening bij vereiste instanties (afhankelijk van type studie) en raad van bestuur van deelnemende centra,
- samenstellen Investigator Site File (ISF) voor deelnemende centra,
- advies over mogelijke inzet van de NKR bij uw onderzoek,
- Inschatting maken van de benodigde financiering en hulp bieden bij het verwerken van dit deel bij een subsidieaanvraag voor uw studie.
Uitvoeringsfase
- managen van de studie en bewaken van de voortgang,
- ondersteunen bij het doorvoeren van amendementen,
- registreren en randomiseren van patiënten,
- ondersteunen in Serious Adverse Event (SAE-)proces en Serious Breaches (SB-)proces,
- verzorgen van rapportages, zoals maandelijkse inclusie-update en jaarlijkse METC-rapportage,
- verzamelen, verwerken en controleren van gegevens (dataflow, cleaning en query’s),
- opzetten en coördineren van kwaliteit-van-leven-vragenlijsten,
- controleren of de gerapporteerde gegevens uit het onderzoek juist en volledig verifieerbaar zijn,
- controleren of de uitvoering van het onderzoek in overeenstemming is met wet- en regelgeving.
Afrondingsfase
- informeren van betrokkenen over procedures bij sluiting van de studie,
- aanleveren van een gevalideerde dataset geschikt voor analyse,
- archiveren studiedocumenten,
- melding einde studie aan METC en eventueel CCMO, of CTIS, en deelnemende centra.
Ook bieden we ondersteuning bij de overgang naar nieuwe wetgeving (Clinical Trials Regulation, CTR) voor lopende geneesmiddelenstudies en de opstart van nieuwe studies onder de CTR. Lees meer over de CTR en onze dienstverlening.
Wie doet wat?
De ondersteuning die IKNL biedt aan klinisch onderzoek bestaat uit centraal datamanagement, lokaal datamanagement, monitoring, projectmanagement en kwaliteit van leven vragenlijsten. Voor multicenterstudies bij ons belegd verzorgen we ook de randomisatie en registratie van inclusies. Omdat iedere studie weer anders is wordt wat u wel of niet wilt uitbesteden volledig per taak met u afgestemd. Per dienst staat hieronder aangegeven wat we kunnen bieden.
Kosten
Graag kijken wij samen met u naar de beste ondersteuning voor uw onderzoek. U ontvangt een offerte per gewenste dienst waarin de te verwachten kosten per fase (voorbereiding, uitvoering en afronding) zijn begroot. Op termijn betaalt u voor de activiteiten die u werkelijk afneemt conform de kosten zoals die per activiteit zijn opgenomen.
Naast een offerte per dienst, bevat de offerte ook een samenvatting waarin het te reserveren totaalbedrag is opgenomen. Een ideale manier om uw totaalbegroting voorafgaand aan uw studie goed in te richten en inzicht te hebben in de kosten die u op termijn voor de geleverde activiteiten werkelijk zult gaan betalen.
Hoe verloopt een aanvraag?
Het traject van aanvraag tot start dienstverlening verloopt als volgt:
- U vult het inventarisatieformulier in en mailt deze met de benodigde documenten naar trialbureau@iknl.nl. Levert u dit zo volledig mogelijk ingevuld aan met de gevraagde documenten voor een passende offerte.
- Indien er informatie mist of overleg noodzakelijk is, neemt een projectmanager contact met u op.
- De projectmanager beoordeelt of uw opdracht voldoende ondersteund kan worden.
- Functionarissen van de betreffende diensten maken op basis van de aangeleverde informatie en documenten een tijdsinschatting van de door u gevraagde ondersteuning.
- IKNL streeft er naar de offerte binnen drie weken te overleggen.
- Wanneer u akkoord bent met de offerte, ondertekent u deze en stuurt u een scan hiervan terug naar trialbureau@iknl.nl. Dit doet u ook wanneer u deze gebruikt voor een subsidieaanvraag, zodat u een geldig document bij uw eventuele verstrekker aan kunt bieden.
Contact
Neem voor meer informatie of advies contact op met een projectmanager.
U kunt ook contact opnemen via trialbureau@iknl.nl of 088 234 65 00. Onze clinical trial assistants zijn van maandag tot en met vrijdag dagelijks bereikbaar van 8.30 tot 17.00 uur. Zij beantwoorden uw vragen graag en/of coördineren de afhandeling ervan.
Op de volgende feestdagen zijn zij niet bereikbaar: nieuwjaarsdag (1 januari), 2e paasdag, Koningsdag (27 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (en de vrijdag erna), 2e pinksterdag, 1e en 2e kerstdag. Op Goede Vrijdag en op 5, 24 en 31 december zijn ze tot 16.00 uur bereikbaar.
Bereidt u een aanvraag voor een klinische studie voor? Vraag tijdig een offerte aan!
- Bekijk ook een aantal van lopende trials die wij ondersteunen.
- Lees een interview over onze rol bij de REBACARE-studie naar blaaskanker