Publiekscampagne palliatieve zorg door VWS
Voor een goede implementatie van het Kwaliteitskader palliatieve zorg is bewustwording over palliatieve zorg bij patiënten en naasten een belangrijke voorwaarde. Daarom startte het Ministerie van VWS op 20 juni jl. een publiekscampagne die erop gericht is palliatieve patiënten en hun naasten bewust te maken van het uitgebreide aanbod van zorg en ondersteuning in deze fase. Gebleken is namelijk dat lang niet iedereen op de hoogte is van de mogelijkheden en de te maken keuzes.
Tone of voice
Thema van de campagne is: ‘Ik heb te horen gekregen dat ik doodga. Maar tot die tijd leef ik.’ Dit thema komt terug in advertenties en redactionele aandacht (onder meer in publieksbladen, dag- en huis aan huisbladen en op social media), en wordt geïllustreerd door verhalen en filmpjes van échte patiënten, naasten en zorgverleners. Er is tevens een website ontwikkeld waar patiënten en naasten voor hen belangrijke informatie kunnen vinden, bijvoorbeeld over de betekenis van palliatieve zorg, over gezamenlijke besluitvorming, proactieve zorgplanning en het belang van het individuele zorgplan. PZNL was betrokken bij de content voor deze site.
Aandeel PZNL
Onlangs is PZNL, in nauwe samenwerking met VWS, Patiëntenfederatie Nederland en de KWF/Nederlandse Kankerbestrijding van start gegaan met de doorontwikkeling van deze campagnesite tot een volwaardig publieksportaal, waar patiënten en hun naasten alle voor hen benodigde informatie zullen kunnen vinden. Twee van de filmpjes die centraal staan in de campagne zijn te zien op de campagnesite.