Goede patiëntinformatie: patiëntenversie Kwaliteitskader palliatieve zorg

Als iemand ziek is en niet meer beter wordt, komt er veel op een patiënt en zijn naasten af. Hoe wil hij de laatste levensfase doorbrengen? Welke opties zijn er om dat zo aangenaam en comfortabel mogelijk te doen? Hoe zorgt hij ervoor dat hulp- en zorgverleners weten wat de wensen hierover zijn? Om helder en toegankelijk antwoord te geven op deze en andere vragen lanceerde Patiëntenfederatie Nederland in samenwerking met PZNL en KNMG een e-book over palliatieve zorg.

Kwaliteitskader

De tekst van het e-book is gebaseerd op het Kwaliteitskader Palliatieve Zorg (IKNL, Palliactief 2017), waarin afspraken staan die (vertegenwoordigers van) patiënten, naasten, ouderen, zorgverleners en zorgverzekeraars hebben gemaakt over goede palliatieve zorg. Het e-book is als het ware de vertaling ervan voor de patiënt en zijn naasten.

De lancering van het e-book ging gepaard met de start van de publiekscampagne over palliatieve zorg van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Het e-book is tevens terug te vinden op de campagnesite.

Gerelateerd nieuws

Taakomschrijving en praktijkvoorbeelden van Vast Aanspreekpunt Oncologie nu beschikbaar

beeldlogo VAP Een belangrijke mijlpaal van het project ‘Vast Aanspreekpunt (VAP) Oncologie buiten de muren van het ziekenhuis’ is behaald. Vanaf vandaag zijn de definitie en taakomschrijving van de rol van VAP Oncologie buiten de muren van het ziekenhuis en het rapport praktijkvoorbeelden beschikbaar.  lees verder

Inzicht in de vier dimensies van palliatieve zorg met het USD-4D

cover proefschrift Tom Lormans Palliatieve zorg richt zich op wat mensen nodig hebben wanneer zij leven met een ongeneeslijke ziekte. Dat gaat niet alleen over lichamelijke klachten, maar ook over wat mensen emotioneel, sociaal en spiritueel bezighoudt. Tom Lormans (UMC Utrecht/Zinzia Zorggroep) onderzocht hoe het Utrecht Symptoom Dagboek – 4 Dimensioneel (USD-4D) patiënten helpt om behoeften op deze vier vlakken te bespreken. Dit instrument maakt het makkelijker voor patiënten en zorgverleners om het gesprek aan te gaan over wat op dat moment het belangrijkste is. lees verder