Consultatie palliatieve zorg: ruim zesduizend hulpvragen in 2018

In 2018 werden 6.079 hulpvragen gesteld aan de 35 consultatieteams palliatieve zorg die door IKNL ondersteund worden. In bijna drie op vier consulten betreft het een consultvraag voor patiënten met de diagnose kanker (73%), gevolgd door patiënten met hart- en vaatlijden (6%), COPD (3%) of dementie (2%) of CVA (2%). Er wordt laat in het ziektetraject consult gevraagd, bijna de helft van de patiënten heeft een levensverwachting van minder dan vier weken.

Farmacologische vragen komen het meest aan de orde (70%), maar ook in een op drie consulten zoekt de consultvrager morele steun bij de consulent. Vragen rondom organisatie van zorg komen ook in een op de vijf consulten aan de orde. Pijn is het meest besproken symptoom (42%), gevolgd door verwardheid (19%), benauwdheid (18%), misselijkheid (12%), vermoeidheid (9%) en angst (9%).

Consultvragers zijn met name artsen. Huisartsen vragen het vaakst consult (68%) gevolgd door medisch specialisten (18%) en verpleegkundigen en verzorgenden (18%). Naast telefonische consultatie ondersteunen consulenten ook in PaTz groepen (743x) en MDO’s in de ziekenhuizen (1168x). Het jaarverslag Prado is hier te downloaden.

Uitgangspunten voor samenwerking

De uitgangspunten voor de samenwerking tussen generalistisch werkende en gespecialiseerde zorgverleners zijn opgenomen in het Kwaliteitskader palliatieve zorg Nederland (2017). De beschikbaarheid van specialistische kennis voor de generalistisch werkende zorgverlener blijft belangrijk. IKNL spant zich in om transmurale palliatieve zorg verder te ontwikkelen waarbij de kwaliteit goed is, de bekostiging passend en de specialist in palliatieve zorg (consulent) een vanzelfsprekende plek heeft.

Gerelateerd nieuws

Evaluatie van het Kwaliteitskader palliatieve zorg Nederland

Evaluatie van het kwaliteitskader palliatieve zorg

Het Kwaliteitskader palliatieve zorg Nederland verscheen in 2017 met als doel de palliatieve zorgverlening vanuit de beleving van de patiënt en zijn naaste(n) te verbeteren. Kennen zorgverleners het Kwaliteitskader en wat vinden ze ervan? Dat gaan Palliactief en Palliatieve Zorg Nederland (PZNL) samen met IKNL gecoördineerd evalueren. PZNL is daarbij penvoerder. Het Kwaliteitskader wordt geëvalueerd op bekendheid onder zorgverleners en de toepasbaarheid ervan, naast andere kwaliteitskaders, handreikingen, standaarden en het Nationaal Programma Palliatieve Zorg II.

lees verder

Deze week start campagne PZNL: 'Ongeneeslijk. Niet uitbehandeld'.

campagne PZNL

“Mensen die ongeneeslijk ziek zijn hebben in beperkte mate toegang tot de palliatieve behandelingen die wél beschikbaar zijn”, zegt Saskia Teunissen, bestuurder van PZNL. “Voor zorgverleners is het niet vanzelfsprekend om die mogelijkheden onder de aandacht te brengen.” Toegang tot palliatieve zorg begint met het gebruik van de juiste woorden. Een woord als ‘uitbehandeld’ blokkeert die toegang. Daarom start PZNL deze week met de campagne ‘Ongeneeslijk. Niet uitbehandeld’.

lees verder