Evaluatie zorgpad mammacarcinoom in Meander Medisch Centrum

Meander Medisch Centrum in Amersfoort heeft IKNL afgelopen jaar gevraagd om het zorgpad mammacarcinoom te evalueren met als vertrekpunt het perspectief van de patiënt. De evaluatie bestond uit een zogeheten ‘meeloopdag’, waarbij twee adviseurs van IKNL de verschillende fasen van het zorgpad mammacarcinoom stap voor stap doorliepen. De evaluatie leverde, naast diverse positieve punten, een aantal verbeterpunten op die inmiddels door Meander MC in het zorgpad zijn opgenomen.  

IKNL wil zich in de nabije toekomst inzetten en bijdragen aan ontwikkelingen van transmurale zorgpaden op regionaal niveau. Omdat we vinden dat daar gezien de transmuralisering en het werken in ketens verbetering mogelijk is, namelijk kwaliteitsverlies op overdrachtsmomenten te minimaliseren.

Naast de meeloopdag werd ook een kwantitatieve analyse uitgevoerd. Meander selecteerde uit de evaluatielijst mammacarcinoom 18 specifieke onderwerpen, waarop het zorgpad in detail werd bekeken en beoordeeld. De data over elf onderwerpen werden via dossieronderzoek door Meander aangeleverd en geanalyseerd door IKNL. De overige 7 items, die voor een deel overeenkomen met NBCA-indicatoren, werden onderworpen aan een nader onderzoek met behulp van gegevens van de Nederlandse Kankerregistratie (NKR).  

Verbeterpunten 
De analyses en de ervaringen tijdens de meeloopdag leverden een aantal verbeterpunten op, waaronder het verder uitwerken van het zorgpad met plastisch chirurgie, radiotherapie, palliatieve zorg en klinisch genetica. Verder zijn er adviezen gegeven ten aanzien van het digitaliseren van patiënteninformatie, het zichtbaar vastleggen van de besluiten tijdens het multidisciplinair overleg, aandacht voor afname psychosociale signalering na de diagnose,  afspraken maken over informatie overdracht naar de huisarts, het opstarten van een multidisciplinaire polikliniek waar de verschillende specialisten tegelijk spreekuur houden.   

“Door actief mee te lopen in het zorgproces en met patiënten te praten heeft duidelijke meerwaarde. Je bekijkt het zorgproces nadrukkelijker vanuit het perspectief van de patiënt en voelt letterlijk de spanning die patiënten ervaren”, aldus Dorien van Benthem, adviseur oncologisch zorg. “Verder kregen we veel respect voor de wijze waarop patiënten zich voorbereiden op afspraken en het zorgpad doorlopen.”  

Snelle zorg, tevreden patiënten 
De bevindingen van IKNL zijn najaar 2015 gepresenteerd in een rapportage aan de oncologiecommissie.  De volgende onderwerpen vielen in positieve zin op:  

  • 75% van de patiënten weet binnen 1dag de diagnose borstkanker  en 90% binnen 5 dagen’.

  • Van de 6 NBCA-indicatoren die betrekking hebben op de behandeling scoort Meander MC 5x hoger dan het landelijk gemiddelde en 1x gelijk aan het landelijk gemiddelde. Vergelijking met de NKR laat een zelfde beeld zien.

  • Ten aanzien van de indicator ‘Percentage patiënten dat postoperatief is besproken in het multidisciplinair MDO’ en digitaal verslaglegging scoort Meander MC 100% versus landelijk 98%.

  • Het percentage patiënten dat preoperatief is besproken was 98% versus 97% landelijk.  

Andere positieve punten die tijdens de evaluatie naar voren kwamen, waren: betrokken zorgverleners met een open houding en korte lijnen tussen de disciplines/professionals. Snelle zorg wordt als een belangrijk aandachtspunt gezien (afspraken zijn meestal op tijd). Dat zorgde voor snelle reactie op consultvragen en duidelijke uitleg aan patiënten over diagnostiek, onderzoek en mogelijke behandelingen. Door de patiënt centraal te stellen, zijn patiënten tevreden over de geleverde zorg. Het beschikbaar stellen van een prothese BH na borstamputatie is mooie service.  

Advies 
IKNL gaf op basis van deze evaluatie het advies aan Meander om samen met het mammateam een plan van aanpak te maken om de gewenste verbeteringen door te voeren. Bijvoorbeeld het patiëntvriendelijker inrichten van de wachtruimte bij de mammapoli. En duidelijkheid geven over wachttijden voor een radiologisch onderzoek. Daarnaast werd het advies gegeven om het zorgpad periodiek te evalueren en indien nodig het zorgpad tussentijds bij te stellen. IKNL heeft, naast instrumenten en formats voor het ontwikkelen en implementeren van zorgpaden, ook instrumenten beschikbaar om zorgpaden te evalueren.  

  • Meer informatie over evaluatie van zorgpaden is verkrijgbaar bij Marlene Middelburg, senior adviseur oncologisch zorg.  

Gerelateerd nieuws

Kwaliteit borstkankerzorg kan verder verbeteren door samenwerking en onderzoek

Samenwerken aan kwaliteit

Tijdens het lustrumsymposium van het Alexander Monro Ziekenhuis (AMZ) op 7 maart 2024 werden cijfers gedeeld over de borstkankerzorg in Nederland. Daarbij werden de cijfers van het AMZ vergeleken met het Nederlands gemiddelde op basis van data uit de Nederlandse Kankerregistratie. De kwaliteit van borstkankerzorg in Nederland is goed. Vanuit het NABON, de NBCA en het IKNL wordt continu gewerkt aan het nog verder verbeteren van deze kwaliteit.

lees verder

Twee toekenningen in KWF themacall 'Smart Measurements Technologies'

Twee projecten kwaliteit van leven borstkanker KWF honoreert binnen de themacall 'Smart Measurements Technologies' twee projecten waar IKNL-onderzoekers nauw bij betrokken zijn. Beide projecten zetten in op het vroegtijdig monitoren van bijwerkingen van chemotherapie voor borstkankerpatiënten. lees verder