Consultatie palliatieve zorg levert vaker én intensievere ondersteuning

Allerlei ontwikkelingen en veranderingen in de palliatieve zorg maken het noodzakelijk dat de consultatiefunctie van IKNL blijft meeveranderen. Mede daardoor is een centraal aangestuurde, telefonische consultatie niet langer toereikend en ontstaat daarnaast steeds vaker intensievere ondersteuning via lokale, transmurale teams en samenwerkingsverbanden. Het gevolg is dat de consulenten meer en meer onderdeel worden van én partner zijn bij het organiseren en verlenen van palliatieve zorg, zo blijkt uit het jaarverslag 2015 van de consultatievoorziening palliatieve zorg. 

In totaal registreerden de consulenten palliatieve zorg vorig jaar 6.311 consulten in het registratiesysteem PRADO. Dit is vergelijkbaar met het aantal consulten uit voorgaande jaren. De meeste consulten (90%) verliepen nog telefonisch en vonden plaats tijdens kantooruren (80%). Het grootste deel van de consulten werd verleend door consulenten met als primaire functie huisarts (20%), specialist ouderengeneeskunde (19%) en verpleegkundige in de thuiszorg (29%). De consultatieteams ontvangen elk jaar een spiegelrapport met uitkomstmaten dat gebruikt kan worden voor het opstellen van verbeterplannen. 

Een trend is dat naast het verlenen van telefonische consultatie IKNL-consulenten in toenemende mate deelnemen aan mdo’s palliatieve zorg in ziekenhuizen. Daarmee wordt de ontwikkeling van palliatieve teams in ziekenhuizen (onder andere gestimuleerd door de SONCOS-normering, 2016) ondersteund. Verder spelen consulenten een steeds grotere rol binnen PaTz-bijeenkomsten, initiatieven tot proactieve zorgplanning en inititiatieven om tot betere samenwerking te komen tussen huisartsen en thuiszorg. Ook delen consulenten met grote regelmaat hun expertise en ervaring bij scholing, casuïstiekbespreking, symposia, enzovoort.

Gerelateerd

Naasten onvoldoende betrokken bij palliatieve zorg voor patiënten met uitgezaaide kanker

Profielfoto Janneke van Roij

Steeds meer mensen krijgen te maken met de gevolgen van vergevorderde kanker en palliatieve zorg. Dit heeft grote impact op de kwaliteit van leven van patiënten en dat van hun naasten. Daarbij blijkt dat het emotioneel functioneren van naasten vaak harder geraakt wordt dan dat van de patiënten zelf. Naasten ervaren echter te weinig aandacht voor hun welbevinden vanuit zorgverleners. Dat leidt ertoe dat naasten minder tevreden zijn over de zorg voor de patiënt én voor zichzelf. Door hen beter te betrekken in de zorg voor de patiënt en handreikingen te bieden voor bijvoorbeeld ontspanning, kan het welbevinden van zowel patiënt als naaste verbeteren.

lees verder

Doorbraak professionaliseringslag oncologiezorgnetwerken in de regio

Meer dan 800.000 mensen in Nederland leven met en na de diagnose kanker. Hoewel een groot deel van hen geneest, hebben velen nog last van de gevolgen van de ziekte en behandeling. Een oncologiezorgnetwerk is een regionaal of lokaal netwerk van met name eerstelijns zorgverleners die mensen met kanker dichtbij huis aanvullend behandelen en begeleiden. Groei en doorontwikkeling van deze netwerken is van groot belang voor optimale integrale oncologische zorg in de regio.

lees verder