Jaarverslag 2014 Palliatieve zorg in hospices

IKNL heeft begin oktober het jaarverslag ‘Palliatieve zorg in hospices’ (REPAL 2014) naar de deelnemende instellingen gestuurd. Het document geeft een beeld van het zorggebruik en de geleverde zorg door hospices in Nederland die gebruik maken van het registratieprogramma REPAL.

De hospices leverden in 2014 een belangrijke prestatie door veel opnames te realiseren, vaak met een spoedeisend karakter en van korte duur. Toch hadden ze nauwelijks wachtlijsten en realiseerden ze een goede bedbezetting. Er zijn wel verschillen in bedrijfsvoering. Zo was de opnameduur in verpleeghuisunits in 2014 opnieuw langer en er stroomden minder zorgvragers door vanuit de hospices naar andere instellingen. De patiëntengroep die gebruik maakt van hospicezorg lijkt in grote lijnen bij alle type hospices gelijk te zijn.

In 2014 namen 46 hospices in Nederland deel aan de registratie in REPAL. De gerapporteerde gegevens zijn om die reden niet representatief voor heel Nederland. Vooral stedelijk West-Nederland is ondervertegenwoordigd in het deelnemersbestand.

• Meer informatie over het jaarverslag REPAL 2014 is verkrijgbaar bij Anne Degenaar, senior adviseur palliatieve zorg.

Start commentaarfase richtlijn ‘Obstipatie in de palliatieve fase’

man vermoeid op bed

Op donderdag 16 september is de richtlijn obstipatie in de palliatieve fase de commentaarfase in gegaan. Dit betekent dat de conceptrichtlijn is verstuurd naar de betrokken en relevante wetenschappelijke- en beroepsverenigingen als ook naar de patiëntenverenigingen. Zij bekijken de richtlijn kritisch en toetsen of het toepassen ervan in de praktijk haalbaar is. De verenigingen hebben tot 31 oktober de tijd om hun op- en aanmerkingen terug te sturen.

Nieuwe richtlijn palliatieve zorg bij COPD

laptop longfoto

De herziene richtlijn ‘Palliatieve zorg bij COPD’ is uitgebracht. Deze is tot stand gekomen op basis van een analyse van knelpunten die zorgprofessionals in de praktijk ervaren. Ook input van patiënten en naasten is meegenomen. De multidisciplinaire werkgroep die de richtlijn heeft ontwikkeld, heeft deze gebaseerd op de meest recente wetenschappelijke inzichten en ontwikkeld conform de wetenschappelijke methodologie, met zoveel mogelijk consensus. Daarmee biedt het een antwoord op uitdagingen in de praktijk.