Belasting mantelzorger in beeld brengen
Het gespreksmodel mantelzorgondersteuning van IKNL is één van de goede voorbeelden van hulpmiddelen in de palliatieve zorg. Een model dat nog volop in ontwikkeling is. De trajecten die in Nederland lopen, al dan niet met ZonMw-subsidie, geven IKNL waardevolle input.
Inzicht in sociaal netwerk
Binnen twee netwerken palliatieve zorg heeft een aantal thuiszorgorganisaties het gespreksmodel geïmplementeerd. Zo 'n 80 zorgverleners van aangesloten organisaties zijn getraind in het gebruik van het gespreksmodel. Daarnaast staat een programma klaar om informatie over het gebruik van het gespreksmodel over te dragen aan collega-zorgverleners.
Wijkverpleegkundigen zijn enthousiast. Zij geven aan dat met het meteen inzetten van het gespreksmodel bij de intake, direct een beeld ontstaat van het sociale netwerk rondom de mantelzorger. Het gespreksmodel maakt dat er oog is voor de mantelzorger, biedt ondersteuning in de vorm van advies en hulp bij het vinden van oplossingen en voorkomt zo overbelasting van de mantelzorger.
Van knelpunt naar verbeterpunt
Het traject kende ook enige knelpunten. De meeste daarvan zet IKNL om naar verbeterpunten. Zo komt er meer aandacht voor wat een zorgverlener of mantelzorger kan inzetten zoals praktische hulpmiddelen, informatiebronnen, hulp van vrijwilligers of contact met lotgenoten. Die mogelijkheden verschillen soms ook per woonplaats. Daarnaast zijn suggesties gedaan ten aanzien van aanpassingen in de vragenlijst. Maar ook het inbouwen van de vragenlijst in het digitaal documentbeheerssysteem en/of cliëntendossier behoeven aandacht. Daarnaast vraagt borging extra aandacht.
Voor de volledige casus zie nieuwsbrief palliatievezorg ZonMW
Meer informatie over mantelzorg www.palliaweb.nl/onderwijs/goede-voorbeelden.
Bestellen brochure met het gespreksmodel in de IKNL-webshop.