Belasting mantelzorger in beeld brengen

Het gespreksmodel mantelzorgondersteuning van IKNL is één van de goede voorbeelden van hulpmiddelen in de palliatieve zorg. Een model dat nog volop in ontwikkeling is. De trajecten die in Nederland lopen, al dan niet met ZonMw-subsidie, geven IKNL waardevolle input. 

Inzicht in sociaal netwerk
Binnen twee netwerken palliatieve zorg heeft een aantal thuiszorgorganisaties het gespreksmodel geïmplementeerd. Zo 'n 80 zorgverleners van aangesloten organisaties zijn getraind in het gebruik van het gespreksmodel. Daarnaast staat een programma klaar om informatie over het gebruik van het gespreksmodel over te dragen aan collega-zorgverleners. 
Wijkverpleegkundigen zijn enthousiast. Zij geven aan dat met het meteen inzetten van het gespreksmodel bij de intake, direct een beeld ontstaat van het sociale netwerk rondom de mantelzorger. Het gespreksmodel maakt dat er oog is voor de mantelzorger, biedt ondersteuning in de vorm van advies en hulp bij het vinden van oplossingen en voorkomt zo overbelasting van de mantelzorger.

Van knelpunt naar verbeterpunt
Het traject kende ook enige knelpunten. De meeste daarvan zet IKNL om naar verbeterpunten. Zo komt er meer aandacht voor wat een zorgverlener of mantelzorger kan inzetten zoals praktische hulpmiddelen, informatiebronnen, hulp van vrijwilligers of contact met lotgenoten. Die mogelijkheden verschillen soms ook per woonplaats. Daarnaast zijn suggesties gedaan ten aanzien van aanpassingen in de vragenlijst. Maar ook het inbouwen van de vragenlijst in het digitaal documentbeheerssysteem en/of cliëntendossier behoeven aandacht. Daarnaast vraagt borging extra aandacht.

Voor de volledige casus zie nieuwsbrief palliatievezorg ZonMW 

Meer informatie over mantelzorg www.palliaweb.nl/onderwijs/goede-voorbeelden.  

Bestellen brochure met het gespreksmodel in de IKNL-webshop.

Gerelateerd

Overlevingscijfers longkanker niet verslechterd in Covid-jaar

huisarts luister naar longen patiënt

In het tweede kwartaal van 2020 werd Nederland getroffen door de eerste Covid-golf. Mensen gingen minder snel met klachten naar de huisarts, het verwijzigingsproces naar het ziekenhuis stagneerde en de oncologische zorg in het ziekenhuis werd tijdelijk aangepast. In veel ziekenhuizen was de afdeling Longziekten overbelast door de toestroom van patiënten met Covid en er werd gevreesd dat de resultaten van de behandeling van longkanker slechter zouden worden. Uit de meest recente cijfers van de Nederlandse Kankerregistratie blijkt dat echter niet het geval.

lees verder

Naasten onvoldoende betrokken bij palliatieve zorg voor patiënten met uitgezaaide kanker

Profielfoto Janneke van Roij

Steeds meer mensen krijgen te maken met de gevolgen van vergevorderde kanker en palliatieve zorg. Dit heeft grote impact op de kwaliteit van leven van patiënten en dat van hun naasten. Daarbij blijkt dat het emotioneel functioneren van naasten vaak harder geraakt wordt dan dat van de patiënten zelf. Naasten ervaren echter te weinig aandacht voor hun welbevinden vanuit zorgverleners. Dat leidt ertoe dat naasten minder tevreden zijn over de zorg voor de patiënt én voor zichzelf. Door hen beter te betrekken in de zorg voor de patiënt en handreikingen te bieden voor bijvoorbeeld ontspanning, kan het welbevinden van zowel patiënt als naaste verbeteren.

lees verder