Belasting mantelzorger in beeld brengen

Het gespreksmodel mantelzorgondersteuning van IKNL is één van de goede voorbeelden van hulpmiddelen in de palliatieve zorg. Een model dat nog volop in ontwikkeling is. De trajecten die in Nederland lopen, al dan niet met ZonMw-subsidie, geven IKNL waardevolle input. 

Inzicht in sociaal netwerk
Binnen twee netwerken palliatieve zorg heeft een aantal thuiszorgorganisaties het gespreksmodel geïmplementeerd. Zo 'n 80 zorgverleners van aangesloten organisaties zijn getraind in het gebruik van het gespreksmodel. Daarnaast staat een programma klaar om informatie over het gebruik van het gespreksmodel over te dragen aan collega-zorgverleners. 
Wijkverpleegkundigen zijn enthousiast. Zij geven aan dat met het meteen inzetten van het gespreksmodel bij de intake, direct een beeld ontstaat van het sociale netwerk rondom de mantelzorger. Het gespreksmodel maakt dat er oog is voor de mantelzorger, biedt ondersteuning in de vorm van advies en hulp bij het vinden van oplossingen en voorkomt zo overbelasting van de mantelzorger.

Van knelpunt naar verbeterpunt
Het traject kende ook enige knelpunten. De meeste daarvan zet IKNL om naar verbeterpunten. Zo komt er meer aandacht voor wat een zorgverlener of mantelzorger kan inzetten zoals praktische hulpmiddelen, informatiebronnen, hulp van vrijwilligers of contact met lotgenoten. Die mogelijkheden verschillen soms ook per woonplaats. Daarnaast zijn suggesties gedaan ten aanzien van aanpassingen in de vragenlijst. Maar ook het inbouwen van de vragenlijst in het digitaal documentbeheerssysteem en/of cliëntendossier behoeven aandacht. Daarnaast vraagt borging extra aandacht.

Voor de volledige casus zie nieuwsbrief palliatievezorg ZonMW 

Meer informatie over mantelzorg www.palliaweb.nl/onderwijs/goede-voorbeelden.  

Bestellen brochure met het gespreksmodel in de IKNL-webshop.

Gerelateerd

We denken na over de laatste levensfase, maar we praten er nog weinig over

Palliatieve Zorg Nederland (PZNL) heeft 1242 oudere Nederlanders, 1165 patiënten en 1011 zorgverleners bevraagd over hun ervaringen met en perspectief op proactieve zorg en ondersteuning in de laatste levensfase. Uit deze drie peilingen blijkt dat veel mensen over zorg en ondersteuning in de laatste levensfase nadenken en ook behoefte hebben hierover te spreken met zorgverleners. Echter in de praktijk gebeurt dat nog weinig.

lees verder

Intensieve samenwerking zorgt voor versnelling eerstelijns oncologiezorgnetwerken

Steeds meer mensen overleven kanker, maar houden wel last van de gevolgen van de ziekte en de behandeling ervan. Het belang van een goed -en goed op elkaar afgestemd- aanbod van zorg en ondersteuning in de eerste lijn wordt daarmee steeds groter. Regionale en lokale oncologiezorgnetwerken voorzien in die behoefte. In een recent artikel van De Eerstelijns wordt geschetst hoe intensieve samenwerking ervoor gezorgd heeft dat oncologiezorgnetwerken zich verder kunnen professionaliseren.

lees verder