Belasting mantelzorger in beeld brengen

Het gespreksmodel mantelzorgondersteuning van IKNL is één van de goede voorbeelden van hulpmiddelen in de palliatieve zorg. Een model dat nog volop in ontwikkeling is. De trajecten die in Nederland lopen, al dan niet met ZonMw-subsidie, geven IKNL waardevolle input. 

Inzicht in sociaal netwerk
Binnen twee netwerken palliatieve zorg heeft een aantal thuiszorgorganisaties het gespreksmodel geïmplementeerd. Zo 'n 80 zorgverleners van aangesloten organisaties zijn getraind in het gebruik van het gespreksmodel. Daarnaast staat een programma klaar om informatie over het gebruik van het gespreksmodel over te dragen aan collega-zorgverleners. 
Wijkverpleegkundigen zijn enthousiast. Zij geven aan dat met het meteen inzetten van het gespreksmodel bij de intake, direct een beeld ontstaat van het sociale netwerk rondom de mantelzorger. Het gespreksmodel maakt dat er oog is voor de mantelzorger, biedt ondersteuning in de vorm van advies en hulp bij het vinden van oplossingen en voorkomt zo overbelasting van de mantelzorger.

Van knelpunt naar verbeterpunt
Het traject kende ook enige knelpunten. De meeste daarvan zet IKNL om naar verbeterpunten. Zo komt er meer aandacht voor wat een zorgverlener of mantelzorger kan inzetten zoals praktische hulpmiddelen, informatiebronnen, hulp van vrijwilligers of contact met lotgenoten. Die mogelijkheden verschillen soms ook per woonplaats. Daarnaast zijn suggesties gedaan ten aanzien van aanpassingen in de vragenlijst. Maar ook het inbouwen van de vragenlijst in het digitaal documentbeheerssysteem en/of cliëntendossier behoeven aandacht. Daarnaast vraagt borging extra aandacht.

Voor de volledige casus zie nieuwsbrief palliatievezorg ZonMW 

Meer informatie over mantelzorg www.palliaweb.nl/onderwijs/goede-voorbeelden.  

Bestellen brochure met het gespreksmodel in de IKNL-webshop.

Gerelateerd nieuws

Derde pilot proactief gegevens delen in de palliatieve fase

Oproep proactief gegevens delen in palliatieve fase Proactieve zorgplanning houdt in dat zorgprofessionals de persoonlijke wensen en grenzen van patiënten met hen en hun naasten bespreken, vastleggen en zo nodig herzien. De uitkomsten van die gesprekken zijn op verschillende momenten en in verschillende zorgomgevingen relevant. Echter, proactieve zorgplanning gebeurt niet bij één zorgverlener of –organisatie. Ook de gekozen technische oplossing voor het delen van gegevens over proactieve zorgplanning beperkt zich in de praktijk niet tot één softwaresysteem of zorgproces. Binnen het project ‘Proactief gegevens delen in de palliatieve fase’ gaat in september 2024 de derde pilot van start ten behoeve van het delen van gegevens tussen zorgorganisaties. Zorgorganisaties die hulp kunnen gebruiken bij het digitaliseren van gegevens over palliatieve zorg of bij het digitaal delen van deze gegevens tussen zorgorganisaties, kunnen zich nu aanmelden voor deelname aan de pilot. lees verder

Cruciale behoefte aan meer ondersteuning voor naasten van patiënten met kanker in de laatste levensfase

Laurien, een witte vrouw met blond haar in een staartje, glimlacht de camera in. Linksonder staat de tekst 'Proefschrift over het welzijn van naasten van kankerpatiënten in laatste levensjaar'. In het recente proefschrift van dr. Laurien Ham, getiteld ‘What about us? Experiences of relatives during end-of-life cancer care and bereavement’, wordt aandacht besteed aan de vaak onderbelichte groep rondom patiënten met kanker: de naasten. Het onderzoek, uitgevoerd door Laurien Ham voor IKNL i.s.m. Tilburg University en gisteren (25 maart) gepresenteerd tijdens haar promotie, belicht de emotionele, sociale en existentiële uitdagingen waar naasten van patiënten met ongeneeslijke kanker mee geconfronteerd worden in het laatste levensjaar van hun dierbare. lees verder