Thijs Merkx (IKNL) mede-ondertekenaar open brief

Thijs Merkx mede-ondertekenaar open brief aan kabinet: 'Alles op alles om te voorkomen dat mensen ziek worden door armoede'

Iedereen in Nederland moet een gelijke kans hebben op een zo gezond mogelijk leven. Om dat te bereiken moet de ‘bestaanszekerheid’ worden gegarandeerd: een stabiel en voldoende besteedbaar inkomen en de mogelijkheid tot gezond eten, onderwijs en veilig werken en wonen. Dat staat in een open brief die door ruim 70 zorgbestuurders, hoogleraren en prominenten is getekend.

De open brief is afkomstig van artsenfederatie KNMG en ruim zeventig organisaties, waaronder (academische) ziekenhuizen, IKNL, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving, de Sociaal Economische Raad, FNV, de Nederlandse Zorgauroriteit, GGD GHOR Nederland, sportkoepel NOC-NSF en verschillende ouderen- en jongerenbonden. De brief wordt aangeboden aan minister Schouten van Armoedebeleid en staatssecretaris Van Ooijen van Volksgezondheid.

Preventie

IKNL publiceerde in oktober 2022 het rapport ‘Kanker in Nederland, trends en prognoses tot en met 2032’. Daaruit blijkt dat het aantal diagnoses van kanker stijgt, tot 156.000 in 2032. Dat zijn 18 diagnoses per uur. Thijs Merkx, bestuursvoorzitter IKNL: ‘De groei in het komende decennium is onomkeerbaar, want die komt vooral door vergrijzing en blootstelling aan risicofactoren uit het verleden. Maar als samenleving moeten we wél inzetten op preventie om het aantal diagnoses op de langere termijn te beperken. En daarin speelt bestaanszekerheid een cruciale rol. Stoppen met roken bijvoorbeeld erg moeilijk, als je in beslag wordt genomen door financiële zorgen.’ Recent publiceerde IKNL de Kankeratlas, waar de geografische incidentie van kanker te zien is. Merkx: ‘Bij kankersoorten die samenhangen met roken, zoals long- en hoofdhalskanker, zie je dat dit vaker voorkomt in wijken waar bestaanzekerheid vaker op het spel staat. Dus willen we deze mensen helpen, dan moeten we als samenleving ook iets aan die bestaanszekerheid moeten doen.’

Bestaanszekerheid is een belangrijke sleutel tot de oplossing

Veel artsen hebben nu het gevoel dat ze vooral aan symptoombestrijding doen. Ze schrijven slaappillen voor aan mensen die wakker liggen omdat hun baan op de tocht staat. Een kind met astma veroorzaakt door een schimmelig huis, krijgt een puffer. Het is dweilen met de kraan open, vinden de ondertekenaars. 'Bestaanszekerheid is een belangrijke sleutel tot de oplossing', zegt KNMG-voorzitter René Héman: 'Dagelijks zien artsen en andere professionals mensen met gezondheidsproblemen waarvan de oorzaken en oplossingen buiten het medische domein liggen. Wie voortdurend ieder dubbeltje moet omdraaien, kan in de supermarkt niet anders dan kiezen voor de goedkoopste optie, wat vaak ook de ongezondste is. Het vergroten van de kans-gelijkheid leidt tot een gezonder leven voor iedereen.'

Gerelateerd nieuws

Jongvolwassenen met kanker kunnen nu hun bijwerkingen monitoren met de SYMPRO BijKanker app

jongvolwassen gebruiken SYMPRO BijKanker app

Behandelingen met systemische therapie kunnen veel bijwerkingen geven. Om gemakkelijk bijwerkingen digitaal en gestandaardiseerd vast te leggen, heeft IKNL een app ontwikkeld: de SYMPRO BijKanker app. Deze app wordt al in veel ziekenhuizen in studieverband gebruikt. Nu is de app ook beschikbaar voor jongvolwassenen met kanker (AYA’s) die meer grip willen krijgen op hun bijwerkingen. Zij kunnen de app zonder koppeling met het behandelend ziekenhuis gebruiken. In dit project werkt IKNL samen met Tilburg University, AVL/NKI en AYA Zorgnetwerk.

NVDV en IKNL vanaf nu strategisch partner Zonvenant

Thijs Merkx IKNL tekent Zonvenant Huidfonds Samen met de Nederlandse Vereniging voor Dermatologie en Venereologie (NVDV) tekenden wij het Zonvenant, een interventie van het Nationaal Huidfonds. Door het Zonvenant te tekenen verbindt een organisatie zich aan de afspraak om minimaal 3 jaar actief bij te dragen aan het voorkomen van huidkanker. Het doel is om bewustwording van het belang van zonbescherming te vergroten zodat Nederlanders verstandiger en daarmee veiliger met de zon omgaan. Als strategisch partner van het Zonvenant ondersteunen we de preventie van huidkanker in brede zin. lees verder