Netwerkvorming stimuleren met behulp van spiegelinformatie

IKNL verkent in samenspraak met de Taskforce Oncologie en de Plenaire Visitatiecommissie als adviescommissie van IKNL op welke wijze de kwaliteit en organisatie van de oncologische zorg in netwerkverband het beste kan worden gestimuleerd en geëvalueerd. Daarvoor vinden het komende halfjaar enkele pilots plaats gericht op de zorg voor patiënten met schildklierkanker en gastro-enterologische tumoren.

Steeds meer zorgaanbieders in de eerste-, tweede- en derdelijn vormen met elkaar samenwerkingsverbanden (ook wel aangeduid met Comprehensive Cancer Networks (CCN’s)). Deze netwerken richten zich op het verlenen van hoogwaardige oncologische zorg in een regio en zijn cruciaal voor het bieden van toekomstbestendige oncologische zorg in Nederland. Ze waarborgen namelijk dat patiënten - ongeacht hun entreepunt in de zorg - optimale oncologische zorg ontvangen. 

Spiegelinformatie uit de Nederlandse Kankerregistratie (NKR)
De ambitie van de Taskforce Oncologie is om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van CCN’s. In dat kader heeft de taskforce IKNL gevraagd of en hoe spiegelinformatie uit de NKR kan helpen om netwerkvorming in Nederland te stimuleren. Tegelijk adviseerde de landelijke Plenaire Visitatiecommissie (PVC) IKNL het IKNL-visitatiemodel aan te passen richting tumorspecifieke evaluaties binnen netwerken.

Beide vragen worden vertaald in enkele pilots waarin een team van in- en externe experts de samenwerking in een netwerk van ziekenhuizen bespreekt. Zij gebruiken hierbij spiegelinformatie uit de NKR en een aantal beleidsdocumenten van het netwerk, zoals samenwerkingsafspraken en transmurale zorgpaden. Het doel is om succes- en knelpunten te signaleren waarmee het netwerk aan de slag kan om de onderlinge samenwerking en kwaliteit van zorg te verbeteren 

Vervolgstappen
Aan de hand van de ervaringen en uitkomsten van de pilots bepalen IKNL, de Taskforce Oncologie en de PVC de verdere strategie om de oncologische samenwerkingsverbanden te stimuleren en ondersteunen.

  • Meer informatie over netwerkvorming is verkrijgbaar bij René Limbeek, 088-2346649).

Gerelateerd

Nieuw: Onco Appstore

Vrouw thuis achter laptop

Sinds vandaag is de Onco Appstore live gegaan op het informatieplatform kanker.nl/appstore. In de Onco Appstore staan de belangrijkste tools en apps voor mensen met kanker bij elkaar. De apps zijn onder andere getoetst op gebruiksvriendelijkheid, betrouwbaarheid en privacy. Om te zorgen dat de apps goed vindbaar zijn, staan ze nu bij elkaar in deze nieuwe appstore.  

lees verder

Preventie en behandeling dermatologische bijwerkingen met ESMO-richtlijnen

huiduitslag in hals

Patiënten met kanker die een systemische behandeling krijgen, ondervinden vaak dermatologische bijwerkingen die zowel de behandeling zelf als de kwaliteit van leven op elk moment kunnen beïnvloeden. Een internationale groep onderzoekers, onder wie Corina van den Hurk (IKNL), beschrijven in Annals of Oncology een groot aantal aanbevelingen op basis van ESMO-praktijkrichtlijnen om deze bijwerkingen te voorkomen en te behandelen. Ook adviseren zij patiëntgerapporteerde hulpmiddelen te gebruiken om deze bijwerkingen te monitoren.

lees verder