Kennis van IKNL dichterbij patiënt via kanker.nl

IKNL en Stichting kanker.nl hebben op 16 maart 2017 een samenwerkingsovereenkomst getekend. Deze stap is een formele bevestiging van de waarde die IKNL hecht aan betrouwbare informatie over kanker voor (ex-)patiënten en hun naasten. Stichting kanker.nl werkt samen met IKNL om de patiënt en de zorgprofessional  met elkaar in gesprek te laten gaan om samen beslissingen te nemen tijdens het ziekteproces. 

Als kennis- en kwaliteitsinstituut voor de oncologische en palliatieve zorg met de Nederlandse Kankerregistratie (NKR) als belangrijkste basis, deelt IKNL haar kennis met onder meer ziekenhuizen, medische professionals, politiek en wetenschap. Ook wil IKNL dat betrouwbare informatie over kanker eenvoudig beschikbaar is voor patiënten. Om deze kennis daadwerkelijk bij de patiënt te krijgen, is gekozen om nauw samen te werken met kanker.nl.

Bestuursvoorzitter Peter Huijgens van IKNL: ‘Met de samenwerking met kanker.nl vertalen we gegevens uit de NKR en onderzoek naar informatie specifiek gericht op patiënten. We brengen onze kennis nu dus rechtstreeks dáár waar de patiënten zijn.’ IKNL gaat zich ook inzetten voor de bekendheid van kanker.nl in de ziekenhuizen. Want naast de specialist als informatiebron, gebruikt de patiënt het internet als bron. 

380.000 bezoekers per maand
Kanker.nl biedt informatie op basis van de medische richtlijnen en is daarmee ondersteunend aan de informatie in de spreekkamer. Kanker.nl combineert betrouwbare medische informatie met een sociaal netwerk. Maandelijks heeft kanker.nl ca 380.000 unieke bezoekers. Zo’n 11.000 mensen hebben een profiel aangemaakt en delen via het sociale netwerk ervaringen met elkaar. Alle informatie in de bibliotheek op kanker.nl is door artsen en deskundigen gecontroleerd.

Directeur van Stichting kanker.nl Nelke Manders: ‘Voor een jonge organisatie binnen de kankerbestrijding is de samenwerking met een ervaren kennisinstituut als IKNL een belangrijke stap in de doorontwikkeling van patiënteninformatie. Het netwerk van IKNL helpt ons om kanker.nl door zorgprofessionals in gebruik te laten nemen. Hiermee dient de samenwerking het gezamenlijke doel om het gesprek tussen de patiënt en zorgprofessional te verbeteren.’

 

Gerelateerd

Nieuw: Onco Appstore

Vrouw thuis achter laptop

Sinds vandaag is de Onco Appstore live gegaan op het informatieplatform kanker.nl/appstore. In de Onco Appstore staan de belangrijkste tools en apps voor mensen met kanker bij elkaar. De apps zijn onder andere getoetst op gebruiksvriendelijkheid, betrouwbaarheid en privacy. Om te zorgen dat de apps goed vindbaar zijn, staan ze nu bij elkaar in deze nieuwe appstore.  

lees verder

Preventie en behandeling dermatologische bijwerkingen met ESMO-richtlijnen

huiduitslag in hals

Patiënten met kanker die een systemische behandeling krijgen, ondervinden vaak dermatologische bijwerkingen die zowel de behandeling zelf als de kwaliteit van leven op elk moment kunnen beïnvloeden. Een internationale groep onderzoekers, onder wie Corina van den Hurk (IKNL), beschrijven in Annals of Oncology een groot aantal aanbevelingen op basis van ESMO-praktijkrichtlijnen om deze bijwerkingen te voorkomen en te behandelen. Ook adviseren zij patiëntgerapporteerde hulpmiddelen te gebruiken om deze bijwerkingen te monitoren.

lees verder