Lonneke van de Poll over de maatschappelijke impact van IKNL

een verhaal over kwaliteit van leven bij kanker

‘Ik vind het een hele interessante gedachte dat verhoging van kwaliteit van leven ook een positieve invloed kan hebben op overleving’.

In een tijd waarin steeds meer mensen kanker overleven, is het cruciaal dat zij hun leven na de diagnose zo volwaardig mogelijk kunnen voorzetten. Door kwaliteit van leven te meten, krijgen we inzicht in de lichamelijke, emotionele en sociale uitdagingen waarmee patiënten te maken hebben en de impact van aanhoudende symptomen op het dagelijks functioneren. Dit helpt zorgverleners om de zorg af te stemmen op de individuele behoeften van patiënten, waardoor behandelingen niet alleen effectiever, maar ook minder belastend worden. Bovendien helpt het ons om maatschappelijke vraagstukken aan te pakken, zoals de impact van behandelingen op werk en relaties, en hoe we de zorg toegankelijker kunnen maken voor iedereen. Dit is het thema waar prof. dr. Lonneke van de Poll en haar team zich dagelijks mee bezighouden. Zij doen sinds 20 jaar metingen naar kwaliteit van leven met behulp van de database PROFIEL.

feiten en cijfers

caroline vos

vivian engelen

profiel lonneke

... zicht krijgen op alle facetten van kwaliteit van leven bij kanker  

Om meer te weten te komen over hoe het voor patiënten en hun dierbaren is om te moeten leven met de gevolgen van kanker hebben we 20 jaar geleden de eerste stappen gezet om een patiënten-volgsysteem op te zetten wat nu is uitgegroeid tot het huidige PROFIEL. Steeds meer mensen genezen van kanker maar moeten wel langer leven met de gevolgen van kanker. En dat willen ze natuurlijk het liefst met behoud van een zo groot mogelijke kwaliteit van leven: om mee te kunnen blijven doen aan de maatschappij, in lichamelijke en mentale goede conditie, met behoud van werk en fijne relaties met je partner en omgeving. 

Het begon allemaal in 2001 toen ik bij IKZ mocht werken aan het signaleringsrapport van KWF. Hierin werden de kankerincidentie- en prevalentiecijfers getoond en werden er predicties gedaan tot 2020. In dit rapport was voor het eerst ook aandacht voor kwaliteit van leven. Onze opdracht was: breng óók in kaart hoe het met de groeiende groep overlevers gaat: tegen welke problemen lopen ze aan en hoe kunnen we de zorg hierop afstemmen. We werkten toen nog met papieren vragenlijsten, die allemaal gescand en handmatig verwerkt moesten worden, een enorme klus. 



We zochten samenwerking met Tilburg University om vanuit de sociale wetenschappen mee te denken over de inhoud van de vragenlijsten. Jaren later, in 2011, hebben we samen met Centerdata van Tilburg University ons eerste online panelmanagement systeem gebouwd waarin patiënten vragenlijsten over kwaliteit van leven konden invullen. Samen met Floor Mols, Nicole Horevoorts en Mies van Eenbergen stonden we aan de wieg van het PROFIEL-systeem. Dit werd mogelijk door een middelgrote investeringssubsidie van de Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). In 2016 konden we met een grote investeringssubsidie van NWO PROFIEL verder uitbouwen tot het systeem wat het nu is: een infrastructuur waarmee we -over de ziekenhuizen heen- inzicht krijgen in data over kwaliteit van leven. De kracht van PROFIEL is altijd geweest dat zorgprofessionals steeds nauw betrokken waren bij de opzet van studies naar kwaliteit van leven. Zij waren van meet af aan enthousiast over de toevoeging van deze gegevens aan de kankerregistratie. We kregen meteen verzoeken uit het veld om kwaliteit van leven bij bepaalde patiëntengroepen uit te vragen.

Wat is PROFIEL

PROFIEL is een samenwerkingsverband tussen onderzoekers van IKNL, Tilburg University (CoRPS) en medisch en verpleegkundig specialisten in ziekenhuizen in heel Nederland. Het is een databank en een patiëntenvolgsysteem ineen waarmee onderzoekers van IKNL (ex-)patiënten vragenlijsten voorleggen over het welbevinden en (late) gevolgen van kanker(behandelingen). Anders dan bijvoorbeeld gegevens van geselecteerde patiënten die deelnemen aan klinische trials, bevat de databank van PROFIEL ‘Real World Data’: dat wil zeggen dat deze gegevens representatief zijn voor de Nederlandse bevolking. De Nederlandse Kankerregistratie (NKR) wordt vaak als basis gebruikt voor de eerste selectie van patiënten (specifieke kankersoort, stadium en behandeling). Via de behandelend arts worden patiënten vervolgens uitgenodigd om deel te nemen aan een bepaald onderzoek. PROFIEL is hiermee de grootste databank over kwaliteit van leven (Patient Reported Outcomes) bij kanker in Nederland.  


logo PROFIEL


FEITEN EN CIJFERS

… ervoor zorgen dat kwaliteit van leven standaard onderdeel is van de evaluatie van zorg 

Onze vragen gingen in eerste instantie over de invloed van behandelingen op de kwaliteit van leven en evaluatie van de kwaliteit van zorg, dat was ons uitgangspunt. Dus wat doet een bepaalde chirurgische ingreep of medisch oncologische behandeling op de kwaliteit van leven. Neem bijvoorbeeld onze studie over neuropathie bij mensen met dikkedarmkanker, waarover we in 2014 een paper hebben gepubliceerd in de Journal of Clinical Oncology. Medisch oncoloog Art Vreugdenhil kwam erachter dat patiënten nog lang na de behandeling last hadden van neuropathie, terwijl toen altijd werd gedacht dat deze klachten van voorbijgaande aard zouden zijn. Uit ons onderzoek bleek dat patiënten tien jaar na de behandeling nog steeds last konden hebben van neuropathie en dat dit een grote invloed had op de kwaliteit van leven. Geen glas melk meer kunnen vasthouden, geen blouse meer kunnen dichtknopen, niet meer kunnen schrijven of typen. 






Uiteindelijk heeft verder onderzoek ertoe geleid dat de dosis oxaliplatine is gehalveerd, waarbij het effect van de behandeling op overleving hetzelfde is maar met veel minder neuropathie en dus betere kwaliteit van leven. Typisch een voorbeeld dat je eerst bewustzijn moet creëren en vervolgens met een grote ziekenhuisoverstijgende studie kan aantonen dat je onderbuikgevoel klopt; dat vind ik hele mooie en belangrijke voorbeelden. 

Later deden we ook onderzoek naar de maatschappelijke gevolgen omdat patiënten toen zelf aangaven: allemaal leuk en aardig, ik heb de kanker overleefd, maar nu heb ik te maken met de gevolgen voor mijn werk, relatie en hypotheek. Dus kunnen jullie dáár niet meer onderzoek naar doen?

… snel resultaten boeken als dat nodig is

De infrastructuur en de wendbaarheid van PROFIEL kunnen we ook inzetten voor gerichte onderzoeksvragen uit het veld waar we snel antwoord op willen krijgen. Zo konden we tijdens de Covid pandemie heel snel bij 5000 patiënten uitvragen wat de impact van Covid was op de kankerzorg en of patiënten veel stress hiervan kregen. Onlangs hebben we op verzoek van de Nederlandse Vereniging voor Medische Oncologie (NVMO) en de Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties (NFK) in een Flashmobstudie onderzocht wat de reisbereidheid is van patiënten die medisch oncologische zorg nodig hebben. Dankzij de infrastructuur van ons PROFIEL-systeem en het feit dat alle ziekenhuizen hier toegang toe hebben, hebben we binnen vier maanden van 4000 patiënten uit 65 ziekenhuizen antwoorden verzameld. 



En van een representatieve patiëntengroep: we konden ook de mening vragen van oudere en minder digitaal vaardige patiënten door de vragenlijsten niet alleen online maar ook op papier aan te bieden in de wachtkamer. Wat blijkt: een derde van de patiënten heeft moeite om (verder) te reizen naar andere ziekenhuizen voor hun behandeling. Jonge, hoogopgeleide mensen zijn bereid om meer te reizen, maar ouderen en mensen met een lager inkomen hebben moeite om te reizen. Mobiliteit en reiskosten spelen hierbij een rol. Dit zijn belangrijke uitkomsten die als input dienen voor het vraagstuk van het Integraal Zorgakkoord (IZA) over passende zorg: moeten we de kankerzorg nog verder willen concentreren en wat betekent dat voor een kwetsbare groep patiënten. Dat smaakt wel naar meer: om maatschappelijk belangrijke vraagstukken op deze manier landelijk te onderzoeken.

… maatschappelijk belangrijke thema’s agenderen

We spelen een belangrijke rol in de maatschappelijke bewustwording door nieuwe onderwerpen op de politieke agenda te zetten. Een mooi voorbeeld hiervan is de eQuiPe-studie: een grootschalige, landelijke studie naar kwaliteit van leven bij patiënten met uitgezaaide kanker en hun naasten. Roparun heeft de eQuiPe-studie gefinancierd en mijn collega Natasja Raijmakers is hiervan de kartrekker. We vroegen patiënten met uitgezaaide kanker en hun naasten naar hun kwaliteit van leven. Wat bleek: naasten ervaarden een slechtere kwaliteit van leven dan de patiënten zelf die in de laatste levensfase zitten. Dit is een belangrijk inzicht en heeft er ook aan bijgedragen dat er meer aandacht is voor onderzoek naar palliatieve zorg. 


Zo financiert KWF nu ook specifiek onderzoek naar palliatieve zorg en er is een landelijk netwerk Naasten en Nabestaanden opgezet die er nadrukkelijk voor pleit om ook oog te hebben voor naasten en nabestaanden. Bij de eQuiPe studie was ik heel erg onder de indruk van het effect op naasten en de maatschappelijke gevolgen. We moeten naasten op allerlei manieren ondersteunen zodat zij overeind kunnen blijven en zich bijvoorbeeld op het werk niet ziek hoeven te melden. De eQuiPe-studie heeft al veel artikelen opgeleverd, onlangs is Laurien Ham gepromoveerd op de emotionele, sociale en existentiële uitdagingen waar naasten van patiënten met ongeneeslijke kanker mee geconfronteerd worden in het laatste levensjaar van hun dierbare.




ONZE IMPACT VOLGENS:

… zorgen dat iedere patiënt gehoord wordt

We zijn steeds bezig met nieuwe manieren vinden om uit te vragen, om zoveel mogelijk patiënten te laten deelnemen. Want niet iedereen heeft zin om 150 vragen in te vullen over kwaliteit van leven. Om te voorkomen dat we alleen de hoger opgeleide en digitaal vaardige patiënten includeren, denken we ook na over hoe we andere patiënten kunnen bereiken. Zo maken we nu ook computergestuurde vragenlijsten (Computer Adaptief Testen-CAT), waarbij patiënten sneller door een vragenlijst kunnen. Als iemand de hele dag in bed ligt, vragen we niet meer of ze zelf de boodschappen kunnen doen. Op basis van antwoorden op eerdere vragen krijgen patiënten relevante vervolgvragen waardoor je op een hele korte  manier kunt uitvragen. En we denken na over andere manieren om data te verzamelen. Een mooi voorbeeld is de Sympro BijKanker app, onder coördinatie van Corina van den Hurk. Deelnemende patiënten kunnen op een slimme manier thuis bijwerkingen monitoren via een app. 



Ze vullen wekelijks korte vragen in over hoeveel last ze hebben van bijwerkingen tijdens hun behandeling. In de app zijn alerts ingebouwd, wanneer patiënten hoge scores rapporteren gaat er automatisch een alert uit naar de patiënt en zorgverlener. Dit biedt de mogelijkheid om snel te kunnen interveniëren, door bijvoorbeeld de dosering van medicatie te verlagen of door een extra rustweek in te bouwen in een behandelkuur. Hierdoor kunnen ernstige bijwerkingen verminderen waardoor patiënten ook beter de kuur kunnen volhouden met een betere kwaliteit van leven. Internationale  studies tonen zelfs aan dat het zelf monitoren van bijwerkingen de overleving verhoogt bij patiënten met uitgezaaide kanker. Ik vind het een hele interessante gedachte dat verhoging van kwaliteit van leven ook een positieve invloed kan hebben op overleving. En dat patiënten hier een actieve rol in spelen waardoor we ze ook kunnen ‘empoweren’.


… door interventiestudies de zorg verbeteren

De Sympro BijKanker app laat  zien dat IKNL naast observationele studies ook interventiestudies uitvoert waarmee we door zelf-monitoring van klachten de zorg kunnen veranderen. Een ander voorbeeld van een interventiestudie is de ENSURE-trial voor vrouwen met een vroeg stadium van baarmoederkanker onder leiding van Nicole Ezendam. In de richtlijnen staat hoeveel nacontroles er moeten zijn. Maar kunnen we met minder controles af, en wat vinden de vrouwen daarvan?

In een gerandomiseerde onderzoek deden 316 vrouwen mee, waarbij werd onderzocht of een minder frequent follow-up schema ook mogelijk was. Daarbij is specifiek gekeken naar de tevredenheid van patiënten met de ontvangen zorg. De groep die ingeloot was voor het nieuwe nazorgschema (met 4 nacontroles) was hier nog tevredener over dan de controlegroep, die volgens het oude nazorgschema veel meer (11) controles onderging. 



De gynaecologen zijn de nazorg nu aan het verminderen omdat patiënten zich hier beter bij voelen. Zou houden we met z’n allen de zorg behapbaar en kostenefficiënt.

De core business van IKNL is observeren: met onze kankerregistratie kijken we hoe het gaat in het veld. De ENSURE-trial was een zorgstudie waarvoor het veld ons gevraagd heeft. Maar het voelt toch wel een beetje spannend: je gaat de zorg veranderen en moet IKNL hier een rol in spelen? Wij gaan geen nieuwe behandelingen ontwikkelen of zeggen ‘ga de dosis maar aanpassen’. Onze rol is wel data verzamelen en de resultaten teruggeven aan het veld. De beroepsverenigingen besluiten uiteindelijk of zij de richtlijnen gaan aanpassen. Deze rol voor IKNL als aangever vind ik zeer waardevol.



ONZE IMPACT VOLGENS:

... met onderzoek naar kwaliteit van leven een steentje bijdragen aan passende zorg

Het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA) beoordeelt of een nieuw geneesmiddel wordt toegelaten in Europa. De EMA kijkt hierbij ook naar population based of wel real world data uit studies. In de discussie over nieuwe dure geneesmiddelen is het belangrijk dat dit bij patiënten wordt uitgevraagd. Zo leidt Simone Oerlemans de internationale ontwikkeling van gevalideerde vragenlijsten om de kwaliteit van leven bij een behandeling met de allernieuwste immunotherapie bij mensen met bloed- en lymfeklierkanker uit te vragen. 


Voor nieuwe geneesmiddelen kunnen we bij de cohorten dikkedarmkanker, lymfklierkanker en borstkanker al vrij snel zien wat de invloed van de nieuwe medicijnen is op de kwaliteit van leven. Hierin draagt IKNL met PROFIEL bij aan de discussie van dure geneesmiddelen en doelmatig zorg. Door het Integraal Zorgakkoord is er nog meer aandacht voor persoonlijke zorg op maat. Patiënten zijn in de loop van de tijd steeds meer gericht op kwaliteit van leven en maken soms een bewuste keuze om niet meer behandeld te willen worden; terwijl artsen vaak nog meer vanuit behandelmogelijkheden denken, hoewel zij gelukkig ook steeds meer aandacht hebben voor kwaliteit van leven.

… expertise en ervaring van PROFIEL breed inzetten

Als onderzoeksteam hebben wij in de afgelopen jaren zoveel ervaring en expertise opgedaan met het uitvragen van kwaliteit van leven, dat andere partners ons hiervoor benaderen. Zo zijn we lid van de EORTC Quality of Life groep en we doen mee aan de ontwikkeling van internationale vragenlijsten over kwaliteit van leven; we leveren de juiste vragenlijst voor de juiste doelgroep. PROFIEL werkt ook nauw samen met de NFK. Zij signaleren als belangenbehartiger voor mensen met kanker onderwerpen die spelen bij patiënten zoals de financiële gevolgen van kanker, ervaringen met sociale contacten na de diagnose of gevolgen voor het werk. Om meer te weten te komen over wat er leeft bij patiënten, doen zij peilingen via het patiëntenpanel Doneer je Ervaring



Vervolgens kunnen wij de uitkomst van een peiling verder onderzoeken met PROFIEL. Dat hebben we bijvoorbeeld gedaan met de thema’s reisbereidheid bij patiënten en neuropathie.  Ik vind het belangrijk dat we met ons systeem heel wendbaar zijn. We kunnen daardoor meebewegen met de maatschappelijke ontwikkelingen, empowerment bij patiënten creëren, de juiste vragenlijsten op tijd ontwikkelen en patiënten op een inclusieve manier bevragen. Ik zou het heel gaaf vinden om aan de inclusiviteit nog verder vorm te geven, zo zijn we met kanker.nl in gesprek hoe we minder geletterden beter kunnen bereiken. Daar zit mijn echte drijfveer: het beter maken voor alle patiënten, door samen met partnerorganisaties nieuwe projecten op te zetten en innovaties te bedenken. 

… PROFIEL toekomstbestendig maken

PROFIEL beweegt van primair dataverzamelaar via papieren en online vragenlijsten naar een PROM’s (Patient Reported Outcome Measures) datahub om onderzoek mee uit te voeren. Zo zijn we bezig met het opzetten van een centrale hub die data ontvangt uit meerdere applicaties die al in de ziekenhuizen ingezet worden om PROM’s te verzamelen. 


Door alle data op één plek te verzamelen kunnen we van vanuit geaggregeerde data nog meer inzichten in kwaliteit van leven bij kanker genereren en de resultaten terugbrengen naar de spreekkamer en via kanker.nl en de patiëntenorganisaties onder de aandacht brengen van patiënten.


PROFIEL LONNEKE

Voorbeelden PROFIEL onderzoeken 


2019: Financiële zorgen na kanker -onderzoek onder bijna 3000 patiënten met verschillende soorten kanker

Soms heeft kanker ook financiële gevolgen (gevolgen die te maken hebben met geld), bijvoorbeeld door het verlies van werk of hoge medische kosten. Patiënten kunnen zich veel zorgen maken hierover. Dit kan leiden tot stress, angst, depressie, en verminderde kwaliteit van leven. Tweeëntwintig procent van de patiënten had financiële problemen als gevolg van de kanker. Na de behandeling van kanker had de helft van de patiënten (nog) een betaalde baan. Eén derde van de patiënten moest zijn/haar werkzaamheden of aantal gewerkte uren aanpassen om het werk vol te houden. Patiënten zonder baan hadden vaker financiële zorgen dan patiënten met een baan. Ook kwamen financiële zorgen vaker voor bij mannen, jongere patiënten, ongetrouwde patiënten, en patiënten met een lager opleidingsniveau. >> naar het artikel


2020: Ervaren zorg en welzijn door patiënten met kanker tijdens de COVID-19 crisis

Patiënten met kanker maakten zich vaker zorgen over het besmet raken met COVID-19. De groep zonder kanker gaf echter vaker aan zich eenzaam te voelen (11%) vergeleken met de kankerpatiënten (7%). Hieruit blijkt dus dat de crisis geen grotere impact heeft op de mentale gezondheid van mensen met kanker dan  de algemene bevolking. >> naar het artikel


2022: Aanhoudende vermoeidheids- en neuropathieklachten bij indolente non-Hodgkin lymfoom patiënten

Ongeveer een op de drie patiënten met indolent non-Hodgkin lymfoom ervaart langdurige aanhoudende symptomen, zoals vermoeidheid, neuropathie en het niet kunnen functioneren in de dagelijkse activiteiten. Deze klachten blijven vanaf een jaar na diagnose stabiel. Vroege herkenning van symptomen zal helpen bij het bieden van op maat gemaakte ondersteunende zorg voor degenen die dat nodig hebben. >> naar het artikel


2023: Ervaringen van overlevenden van kanker met chemotherapie-geïnduceerde perifere neuropathie in Nederland: symptomen, dagelijkse beperkingen, betrokkenheid van zorgverleners en sociale steun 

De meerderheid (71,2%) van de respondenten rapporteerde symptomen in zowel handen als voeten (bijv. tintelingen en verlies van gevoel of verminderd gevoel). Deelnemers meldden de meeste beperkingen in huishoudelijke taken, sociale activiteiten, hobby's, sport, lopen en slapen en de minste in familie/(zorg voor) kinderen, fietsen, autorijden, zelfzorg, eten en drinken, en seksualiteit en intimiteit. Steun van professionals en lotgenoten is cruciaal bij het omgaan met chemotherapie-geïnduceerde perifere neuropathie, wat soms ontbreekt. Patiënten moeten de juiste begeleiding en ondersteuning krijgen om de impact neuropathie op het dagelijks leven te verminderen. >> naar het artikel en resultaten peiling Neuropathie vanuit Doneer je Ervaring 


<< terug naar boven