Patiënteninformatie Kwaliteitskader palliatieve zorg Nederland in ontwikkeling

Op 3 oktober is het Kwaliteitskader palliatieve zorg Nederland gelanceerd. IKNL en Palliactief willen met dit kwaliteitskader bijdragen aan een landelijk eenduidig beleid ter verbetering van de palliatieve zorg. Het kwaliteitskader is geschreven vanuit de vraag: wat vindt de patiënt van waaraan goede palliatieve zorg moet voldoen? IKNL en Palliactief zijn nu ook gestart met het ontwikkelen van patiënteninformatie over het kwaliteitskader, in samenwerking met onder meer Patiëntenfederatie Nederland en vertegenwoordigers uit diverse patiëntenorganisaties.

De patiënteninformatie op basis van het kwaliteitskader beoogt patiënten met een levensbedreigende aandoening of kwetsbaarheid en hun naasten een omschrijving te geven van goede palliatieve zorg in Nederland. Het biedt handvatten om tot reële verwachtingen te komen over de palliatieve fase en draagt bij aan goede gezamenlijke besluitvorming.

De patiënteninformatie zal geen letterlijke vertaling zijn van het kwaliteitskader, maar zoveel mogelijk aansluiten op de wensen en behoeften van de patiënt en diens naasten. Naar verwachting zal de patiënteninformatie uiterlijk april 2018 digitaal beschikbaar zijn.

Meer informatie
Voor meer informatie over dit project kunt u terecht bij Annemarie Stoffer-Brink, a.stoffer@iknl.nl, 088 234 65 65.

Gerelateerd nieuws

Taakomschrijving en praktijkvoorbeelden van Vast Aanspreekpunt Oncologie nu beschikbaar

beeldlogo VAP Een belangrijke mijlpaal van het project ‘Vast Aanspreekpunt (VAP) Oncologie buiten de muren van het ziekenhuis’ is behaald. Vanaf vandaag zijn de definitie en taakomschrijving van de rol van VAP Oncologie buiten de muren van het ziekenhuis en het rapport praktijkvoorbeelden beschikbaar.  lees verder

Inzicht in de vier dimensies van palliatieve zorg met het USD-4D

cover proefschrift Tom Lormans Palliatieve zorg richt zich op wat mensen nodig hebben wanneer zij leven met een ongeneeslijke ziekte. Dat gaat niet alleen over lichamelijke klachten, maar ook over wat mensen emotioneel, sociaal en spiritueel bezighoudt. Tom Lormans (UMC Utrecht/Zinzia Zorggroep) onderzocht hoe het Utrecht Symptoom Dagboek – 4 Dimensioneel (USD-4D) patiënten helpt om behoeften op deze vier vlakken te bespreken. Dit instrument maakt het makkelijker voor patiënten en zorgverleners om het gesprek aan te gaan over wat op dat moment het belangrijkste is. lees verder